Erstatning hvis dit fly er forsinket eller aflyst

Det er altid en god ide at kende sine rettigheder, og her kan du blive klogere på hvad flyselskaberne er forpligtet til, hvis det uheldige sker, at dit fly er forsinket.

Vi er, ligesom mange andre, ret begejstret for den konkurrence der har været på oversøiske flyrejser, som har været med til at presse priserne ned i et leje, hvor flere kan være med. Derfor synes vi også, at der skal være rimelighed i det man kræver, set i forhold til det man har betalt for.

Personlig erfaring

Mange har garanteret prøvet at ens fly er forsinket. Det er utrolig irriterende og kan spolere en god start på ens ferie. Jeg prøvede det selv på min første tur til Californien i 2008. Her havde vi booket et fly fra Billund til San Francisco via Amsterdam – begge ture med KLM.

Lige den dag var der et kraftigt uvejr i Amsterdam, og det betød, for det første, at flyet fra til Amsterdam var forsinket, men endnu værre, at flyet til San Francisco blev aflyst. Det var selvfølgelig det eneste rigtige at gøre. Men da der ikke var flere afgange den dag blev vi installeret på et hotel og fik besked på at møde tidligt op i lufthavnen. Her stod vi i kø i 2 timer før vi blev ekspederet og fik at vide, at der ikke var flere pladser på de få afgange der var til San Francisco den dag eller nogle af deres alternative ruter.

Skuffelsen var jo ret stor, da vi allerede havde misset den første dag af vores ferie og betalt for overnatning og billeje. Derfor var udsigten til at misse endnu en dag af vores ferie næsten ikke til at bære. For hvem ved om der var plads dagen efter? Vi spurgte efter andre løsninger, og efter at have konsulteret med sin chef, kunne den flinke dame fra KLM give os den fantastiske nyhed. Vi var blevet opgraderet til business class med det næste fly.

Sådan er dine rettigheder

I vores tilfælde var der ikke noget at komme efter erstatningsmæssigt, da et uvejr går ind under det man kalder ”force majure”, altså en ekstraordinær situation som KLM ikke selv havde kontrol over. Men var der noget at komme efter, så ville vi selvfølgelig aldrig efterprøve det, fordi vi fik en fremragende behandling af KLM.

Uvejr og ikke varslet arbejdsnedlæggelse vil typisk være eksempler på force majuere. Dette giver ikke ret til erstatning.

Hvis dit fly til Californien fra Europa er forsinket fire timer eller mere, skal flyselskabet tilbyde dig gratis mad og drikke mens du venter.

Hvis det bliver nødvendigt med en overnatning, skal flyselskabet betale for hotel og transport til og fra lufthavnen.

Hvis dit fly er mere end fem timer forsinket kan du være berettiget til at få billetter refunderet.

Hvis du ankommer mere end tre timer forsinket til Californien, fra Europa, er du i din gode ret til at kræve en kompensation på 600 euro. Beløbet skal flyselskabet betale kontant eller via en bankoverførsel. Ofte vil du opleve at de tilbyder dig et gavekort på omtalte beløb eller større. Dette gavekort kan du inden for gyldighedsperioden bruge til at købe en service fra det pågældende flyselskab. Foretrækker du kontanter, kan du altid takke nej til gavekortet.

Hvis du, ligesom os, bruger penge på ubenyttet hotelovernatning og billeje, kan du søge om at få erstattet disse og andre relevante udgifter af dit flyselskab. Her er det vigtigt at have kvitteringer på udgifterne og kunne bevise at man har gjort hvad man kunne for at begrænse tabet. Det indebærer bl.a. an man eksempelvis har taget kontakt til hotellet man havde booket. Hvis de ikke accepterer en annullering kan man søge om at få skatten retur.

Hvis flyselskabet eller rejsebureauet ikke tager din henvendelse seriøst, så findes der nogle forbrugerråd du kan tage kontakt til.

Rettigheder inden for flyrejser har i øvrigt flyttet sig meget de seneste år. Jeg husker stadig en flyvetur i år 2002, hvor der var problemer med motoren i et SAS fly. Her blev vi overladt til os selv i en spansk lufthavn i 7 timer uden information mad eller drikke. Flypersonalet var smuttet og først hen på aftenen kom der et tomt fly fra Norge for at tage os med. SAS håndterede situationen usandsynligt dårligt og betalte efterfølgende en kompensation på 100 Euro.

Når du har misset dit forbindelsesfly

Hvis du har købt flybilletter til Californien med mellemlanding i Tyskland eller Holland, så vil du selv være ansvarlig for, at der er tid nok fra du lander, til du skal afsted igen. Det vil sige, at hvis dit fly er forsinket, så hænger du selv på tabet. Derfor er det altid en god ide at købe en samlet billet fra samme flyselskab, da det nu er flyselskabet der er forpligtet til at hjælpe dig videre og du bibeholder dine erstatningsmuligheder.

Når dit fly bliver aflyst

Hvis dit fly bliver aflyst, så kan du forvente at få pengene retur eller blive ombooket til næste ledige afgang. Det var det vi oplevede på vores tur til Californien i 2008. Flyselskabet vil i så fald betale for hotel og transport hvis afgangen er på et senere tidspunkt. Dit krav til kompensation er noget mere kompliceret, idet en ombookning der overholder visse tidsgrænser fritager flyselskabet for at yde kompensation. Det samme er tilfældet ved force majure eller hvis du har fået besked mindst to uger før. Hvis ingen af tilfældene gør sig gældende, så vil I også her kunne søge om 600 Euro i erstatning.

Når flyet er overbooket og du skal afgive din plads

Flyselskaber har det med at planlægge ligesom biografer. Der er altid nogle der ikke møder op, tænker de, og så er det jo en god forrentning hvis man kan sælge det samme flysæde igen til en anden. Det sker dog at alle møder op, og så vil de ofte frivilligt spørge om nogle vil afgive deres plads. Hvis det sker skal der aftales en kompensation inden. Hvis de kræver, at du skal opgive dit sæde fra Europa til Californien, så har du også her krav på en 600 Euro kompensation. Derudover skal de tilbyde dig pengene tilbage eller en ombooking til næste ledig afgang uden omkostninger for dig.

Når din baggage er væk

Sidst jeg var i Californien valgte de lidt uhensigtsmæssigt på hjemrejsen at sende min baggage en tur til Moskva. Det betød, at der gik nogle dage før jeg fik den igen.

Når du står som den sidste ved transportbåndet og spejder efter din kuffert. Så ved man godt det er det der er sket. Når de har slukket for båndet kan du passende gå ned og finde flyselskabets skranke i lufthavnen og udfylde en PIR-rapport. Her spørger de om din hjemlige adresse, hvor du vil have den leveret og en kort beskrivelse på kufferten. Gem altid en kopi til dig selv.

Hvis du har en rejseforsikring, kan det være, at du er dækket ind. Ellers er der bare at vente på, at der en dag kommer en bil med din kuffert. Hvis du har haft udgifter til fornødenheder kan du evt. få dem dækket, hvis du søger senest 21 dage efter du har modtaget din baggage.

Hvis din baggage ikke dukker op efter 21 dage, anses den for at være mistet og du har ret til erstatning. Det samme hvis bagagen er ødelagt. Du vil højest kunne få dækket 10.000 kroner. Hvis din kuffert er beskadiget, vil du også kunne få en rimelig erstatning set i forhold til dens stand.

 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>